Sitegiant E-Commerce
Powered By Blogger

Wednesday 3 December 2014

Jutawan Berlian Taja Majlis Perkahwinan Untuk 111 Pasangan


GUJERAT: Seorang jutawan berlian dari India telah menjalankan kerja amalnya seperti tahun lepas apabila kali ini beliau telah menaja seramai 111 orang wanita-wanita yang miskin atau pun anak yatim untuk berkahwin.

Ahli perniagaan berusia 44 tahun itu, dia telah menganggap mereka semua sebagai anak sendiri dan sebagai bapa dia bertanggungjawab untuk mengahwinkan mereka.

Savani memberikan setiap pasangan hadiah bernilai sehingga 450,000 rupee (RM21,500) setiap seorang

"Saya memberikan mereka emas dan perak sebagai perhiasan di hari perkahwinan, perkakas dapur, barangan elektronik, pakaian dan segala perbelanjaan yang berkaitan dengan perkahwinan," katanya.

Ini bukan pertama kali Savani menaja wanita miskin untuk berkahwin. Beliau sebenarnya telah memulakan semua ini sejak tahu 2007 lagi dan telah membayar kos perkahwinan kepada lebih 250 orang wanita.



Hartawan itu menjelaskan dia mula membantu wanita yang kurang bernasib baik untuk berkahwin selepas salah seorang rakannya mati dan telah menaja anak perempuan kawannya itu untuk berkahwin.

"Saya amat terkejut apabila salah seorang pekerja saya meninggal dunia hanya 12 hari sebelum majlis perkahwinan anaknya berlansung dan menyebabkan kelaurga mereka mengalamai kesusahan untuk meneruskan majlis perkahwinanan," katanya.

"Jadi saya memutuskan untuk menjadi bapa angkat kepada anak mendiang kawan saya itu dan teah mengatur kembali majlis tersebut sehingga mereka berkahwin."

Savani dipetik sebagai berkata dalam The Times of India: "Saya tidak meminta apa-apa sumbangan untuk menajalankan majlis-majlis ini dan ianya adalah usaha saya kerana tiada apa yang lebih baik dari memastikan anak-anaknya berkahwin."

Salah seorang pengantin yang telah menerima perbelanjaan ini telah mennceritakan kepada akhbar yang dia amat bersyukur sangat kepada tuhan kerana telah menghantar seorang bapa yang baik hati ke dalam hidupnya dan jugak adik beradiknya.

Menurut seorang pengguna Twitter, gadis-gadis yang ditaja majlis perkahwinan oeh Savani terdiri dari pelbagai agama.-Siakapkeli.com.my

No comments:

Post a Comment