Kaum India bukanlah penduduk asal Malaysia. Kemasukan masyarakat India ke Tanah Melayu sudah berlaku sejak sekian lama iaitu melalui kontrak sosial sewaktu zaman penjajah lagi. Samada kemasukan itu suatu bentuk penghijrahan atau sekadar merantau untuk mencari rezeki, hakikatnya kemasukan ini sudah berlaku sejak sekian lama. Apabila Melaka muncul sebagai pusat perdagangan serantau menjelang abad ke 15,masyarakat India yang terdiri daripada golongan pedagang, sami Buddha dan Hindu, tukang dan sebagainya tidak terlepas pandang untuk memasuki Tanah Melayu dengan pelbagai kepentingan. Kemasukan mereka ini juga sudah pasti membawa bentuk adat istiadat mereka yang tersendiri.
Masyarakat India biasanya mengikuti adat 
resam yang berteraskan agama Hindu meskipun ramai orang India pada hari 
ini beragama lain. Seperti kaum-kaum lain di Malaysia, mereka juga 
mempunyai budaya berkunjung ke rumah rakan dan sanak saudara serta turut
 bersedia menerima kunjungan dari jiran tetangga. Didalam masyarakat 
India, jika kita ingin berkunjung kerumah tetamu, amatlah digalakkan 
membawa buah tangan sebagai tanda terima kasih kepada tuan rumah. Mereka
 juga biasanya melangkah kedalam rumah dengan kaki kanan dahulu.
Kaum India juga mengamalkan adat bertegur
 sapa sesama sendiri. Mereka menyapa dengan sebutan ‘vanakam’ dan 
sentiasa bertanyakan tentang kesihatan, kerja, perniagaan atau 
sebagainya antara rakan dan sanak saudara mereka. Apabila tetamu 
bertandang ke rumah mereka, tetamu sentiasa dijamu dengan minuman atau 
makanan dan tetamu mesti sudi menerima hidangan dengan baik sebagai 
tanda hormat kepada tuan rumah. Didalam masyarakat India juga, jika 
menerima sesuatu, dimestikan menggunakan tangan kanan sebagai tanda 
kebaikan dan kesyukuran.
Keluarga amat penting dalam masyarakat 
India. Meskipun bapa memainkan peranan utama tetapi ibu adalah institusi
 yang paling dihormati dan dianggap mulia, ‘Ibu adalah umpama Tuhan’ dan
 anak perempuan juga dipanggil ‘amma’ seperti seorang ibu didalam 
tradisi India. Oleh itu, penjagaan anak perempuan amat dititik beratkan 
terutama ketika mereka masih dara.
Seorang suami pula didalam masyarakat 
India adalah ‘Tuhan bagi isterinya’ dan mesti sentiasa dihormati. Oleh 
kerana itu, proses perkahwinan India mesti ditentukan oleh seorang ketua
 agama yang membuat tilikan masa bertuah serta keserasian pasangan yang 
akan berkahwin. Masa perkahwinan yang dianggap bertuah amatlah penting 
bagi menjalankan segala acara dan upacara untuk mengelakkan berlakunya 
malapetaka ataupun nasib buruk. Untuk mengelakkan dari keadaan buruk, 
maka biasanya perkahwinan dilakukan pada waktu tengah malam atau waktu 
matahari akan naik. Upacara perkahwinan dilakukan di rumah pengantin 
perempuan ataupun di kuil oleh seorang ketua agama. Pada satu kawasan 
empat segi di kuil itu, sami akan menyalakan api dan menyembah Tuhan 
untuk menyaksikan perkahwinan itu.
Seperti juga adat kaum-kaum lain, 
kelahiran seorang bayi adalah acara yang penting kepada keluarga dan 
masyarakat India. Semua saudara mara akan dimaklumkan apabila lahirnya 
seorang bayi. Selama 16 hari selepas kelahiran bayi, ahli keluarga tidak
 boleh melakukan sebarang upacara agama. Pada hari ke 16 kelahiran, 
upacara penting diadakan untuk menamakan anak. Ketika ini rumah dan 
buaian akan dihias cantik dan jiran-jiran dijemput bersama meraikan 
upacara tersebut.
Dalam aspek pemberian nama anak, nama 
seorang anak diperolehi dari almanak Hindu mengikuti bintang dan hari 
kelahirannya. Seorang ketua agama akan dirujuk untuk mencari nama 
bertuah mengikuti aksara bintangnya. Ketika menamakan itu, bayi dipangku
 oleh orang tua satu persatu sambil dinyanyikan doa agama oleh kaum 
wanita mereka.
Dari aspek perayaan, terdapat banyak 
perayaan di kalangan masyarakat India. Di sepanjang tahun, mengikut 
kalendar Hindu mereka akan mengadakan pelbagai upacara sembahyang 
berkaitan musim dan perubahan tahun seperti di negeri India. Masyarakat 
Hindu akan bersembahyang sebanyak tiga kali sehari iaitu pada waktu 
pagi, tengahari dan petang di tempat tertentu di rumah. Mereka juga 
pergi ke kuil untuk bersembahyang ataupun mengadakan upacara agama.
Perayaan kaum India diadakan dengan 
mengikuti peredaran bulan dan setiap bulan ditandakan oleh bulan 
mengembang dan bulan menirus. Terdapat 21 jenis perayaan didalam adat 
masyarakat India. Perayaan-perayaan itu termasuklah Deepavali, Thaipusam
 dan Thaiponggal.
Deepavali ialah ‘perayaan cahaya’ sebagai
 tanda kejayaan ‘cahaya’ ke atas ‘gelap’ atau ‘ilmu’ ke atas ‘kejahilan’
 ataupun ‘keadilan’ mengatasi ‘kezaliman’. Inilah perayaan paling utama 
bagi masyarakat India. Pada hari ini sembahyang akan diadakan terutama 
untuk mendoakan roh keluarga yang sudah meninggal dunia.
Thaipusam pula adalah perayaan bulan 
“Thai” untuk membersihkan diri dengan menggunakan susu, madu dan bunga 
di kuil dan membuat persembahan kepada Dewa Subramaniam. Pada masa 
perayaan ini diadakan, ‘kavadi’ yang berisi buah-buahan, susu dan akan 
dibawa pelbagai persembahan.
Thaiponggal pula merupakan perayaan 
menuai dan ‘masak padi baru’ serta ‘memuja semangat padi’. Ia adalah 
masa yang amat baik untuk mangadakan perkahwinan dan upacara lain. Rumah
 akan dibersihkan dan dihiasi, ‘ponggal’ pula akan dimasak di dalam 
periuk baru untuk dipersembahkan kepada Dewa Matahari dan juga 
disedekahkan kepada jiran tetangga.
Melanjutkan perbicaraan terdahulu 
berkaitan adat atau disebut juga budaya masyarakat-masyarakat utama 
Malaysia, apa yang cuba digambarkan bukanlah bagaimana bentuk adat-adat 
tradisi masyarakat di Malaysia semata-mata, tetapi kita berusaha untuk 
melihat bagaimana setiap kaum itu mempunyai adat dan kepercayaanya yang 
membentuk identiti dan keperibadian mereka yang tersendiri. Secara tidak
 langsung juga didalam bahagian itu kita telah membicarakan kepentingan 
adat kepada kaum-kaum tersebut. Walaupun tidak dinyatakan dengan jelas, 
namun jika diteliti, kita pasti akan memahami akan kepentingan adat-adat
 itu sekurang-kurangnya sebagai perlambangan identiti dan peribadi 
masyarakat mereka.
     Bercakap berkenaan identiti dan 
keperibadian masyarakat. Kita sedia memaklumi bahawa di Malaysia, kita 
tidak hanya mempunyai satu bangsa sahaja. Malaysia merupakan sebuah 
negara yang bangsa-bangsa didalamnya adalah bercampur ataupun dalam 
istilah yang lebih mudah, masyarakat yang majmuk. Justeru apa yang ingin
 dijadikan topik disini ialah bagaimana kepelbagaian adat didalam 
masyarakat Malaysia yang membentuk identiti masing-masing ini mampu 
disatukan dan dijadikan sebagai cerminan peribadi dan identiti 
kepelbagaian itu secara menyeluruh dan bersifat nasional. Maknanya kita 
perlu membicarakan tentang bagaimana kepelbagaian adat di Malaysia itu 
dapat disatukan dan dijadikan sebagai adat yang satu bagi menjadi 
lambang identiti dan peribadi nasional. Perlu dibincangkan juga ialah 
apakah aspek teras yang menjadi garis panduan budaya nasional ini.
Dalam mengungkap permasalahan ini, kita 
sebenarnya hanya perlu mencari aspek adat yang menjadi teras kepada 
pembentukan adat nasional yang menjadi perlambangan identiti dan 
keperibadian seluruh rakyat Malaysia dan apakah kepentingan aspek adat 
itu serta kepentingan identiti dan keperibadian kebangsaan itu sendiri. Namun apa yang penting bagi mengekalkan keharmonian dalam negara kita hormat menghormati itu sangat lah diperlukan...
.gif)


No comments:
Post a Comment