Sitegiant E-Commerce
Powered By Blogger

Sunday 16 November 2014

Makanan Tradisi Orang Malanau.

Assalamualaikum


ni le makanan tradisi orang malanau.
nak buatnya senang aje.ikan tengiri atau ikan parang,bawang putih dan bawang merah,limau nipis,cili padi atau cili merah sedikit garam dan gula.
caranya ambil isi ikan,campur semua bahan dan perahkan limau nipis
"haa hari ni kitak makan masakan orang miri"nak sedap lagi makan dengan linut atau ambuyat. malanaulah sangat..mana nak cari...?

ada sesiapa berani makan ulat mulong..eee
gambar google semuanya ye.aku tak pernah bikin lagi...mungkin si mulong ni aku tak bikin,tapi aku pernah lihat ulat sagu ini masa dulu-dulu...memang gemok-gemok..

Hormati kesucian tempat beribadat

JAMIL KHIR BAHAROM menyampaikan elaun sara diri kepada para nelayan kawasan Yan sambil diperhatikan Mohamad Noor Had ( tiga dari kiri ) semasa majlis penyampaian elaun khas secara tunai di Dewan Serbaguna Guar Chempedak, Kedah, semalam. – UTUSAN/SAFRIZAL AZMI JERAI 16 Nov. - Semua pihak dinasihatkan agar menghormati kesucian rumah ibadat bagi mengelak sebarang isu yang boleh menyentuh sensitiviti mana-mana kaum atau agama di negara ini. Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, tindakan tidak menghormati rumah ibadat oleh bukan Islam seperti berhimpun atau tidak menutup aurat ketika berada di surau atau masjid adalah tidak wajar. Menurutnya, beliau meminta semua masyarakat dan agama menghormati kesucian tempat ibadat orang lain kerana bimbang akan mencetuskan isu sensitiviti. “Kehadiran di surau tanpa keperluan sewajarnya akan menimbulkan isu sensitiviti, rasa kurang senang, tidak puas hati sehingga membentuk perpecahan dan rasa marah. “Jadi harapan kita kepada pihak yang nak anjurkan sesuatu, kena ada sensitiviti,” katanya kepada pemberita selepas menyampaikan elaun khas kepada 480 nelayan Parlimen Jerai yang turut dihadiri Pengarah Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) Kedah, Mohamad Noor Had di Guar Chempedak dekat sini hari ini. Jamil Khir mengulas laporan akhbar hari ini tentang tindakan sekumpulan pelajar Universiti Utara Malaysia (UUM) termasuk yang bukan Islam menggunakan surau Batu 15 Sintok, Kubang Pasu untuk mengadakan Himpunan Promahasiswa yang dilihat mencemar kesucian rumah ibadat itu. Perhimpunan yang bermula 9.45 hingga 11.15 malam itu dipercayai dihadiri oleh kira-kira 100 orang, terdiri daripada pelajar universiti dan penduduk setempat. Difahamkan, ada antara pelajar bukan Islam memakai pakaian tidak sopan menghadiri perhimpunan di surau yang terletak kira-kira empat kilometer dari kampus UUM. Kata Jamil Khir, pelajar tersebut seharusnya lebih sensitif terutama apabila menggunakan surau atau masjid untuk tujuan tertentu apabila melibatkan orang bukan Islam. “Kalau orang masuk dalam surau dalam keadaan tidak lengkap dan tidak menutup aurat tentu akan menimbulkan rasa kurang senang dalam kalangan orang Islam,” katanya. Dalam perkembangan lain, beliau berkata Lembaga Tabung Haji (Tabung Haji) akan menambah baik sistem pengurusannya terutama berkaitan kaedah untuk menawarkan peluang menunaikan haji kepada jemaah terpilih di saat akhir.

Monday 3 November 2014

Sejarah Pertembungan Manchester City Vs Manchester United

  

Ketika ini sedang berlangsungnya pertembungan pertama antara Manchester City vs Manchester United bagi saingan Premier League untuk musim 2014-2015. Mampukah Manchester United melupakan dua kekalahan pada musim lalu?

Tahniah buat PAHANG...


Pahang Melangkah Ke Final Buat Kali ke-3

Tahniah buat Pahang selepas mengalahkan Johor Darul Takzim pada peringkat separuh akhir dalam saingan Piala Malaysia. Dengan kemenangan ini, Pahang sudah melangkah ke final buat kali ke-3 berturut-turut. 


             KEJAYAAN menjulang Piala FA buat kali pertama selepas lapan tahun tanpa trofi pada Jun lalu masih belum cukup untuk melengkapkan koleksi kemenangan pasukan Pahang musim ini.
Berikutan itu, pemain-pemain skuad Tok Gajah ingin meneruskan rentak garang mereka dengan mara ke separuh akhir Piala Malaysia buat kali kedua berturut-turut.
Anak buah bekas pemenang Kasut Emas Liga Malaysia 1992, Zainal Abidin Hassan ini seolah-olah sukar untuk dihalang selepas menewaskan Polis Diraja Malaysia (PDRM) secara agregat 3-2 pada saingan suku akhir Ahad lalu.

            Turun sebagai juara bertahan selepas mengakhiri kemarau trofi Piala Malaysia selama 21 tahun musim lalu, kini skuad Tok Gajah pastinya mahu mempertahankan gelaran itu.
Menurut Zainal Abidin, sukar untuk menjangkakan perlawanan bertemu Kedah pada Ahad ini memandangkan empat pemainnya tidak dapat beraksi.
“Antaranya Dickson Dwakaeme dan Damion Steward kerana digantung perlawanan.
“Bagaimana pun saya telah mengkaji dan membuat percaturan baharu dengan menggantikan posisi mereka dengan pemain tempatan. “Walaupun sedikit terkilan tanpa aksi dua pemain import ini, saya tetap yakin pemain-pemain lain boleh melakukan tugas dengan baik dan mereka telah membuktikan pada perlawanan sebelum ini.

            “Kami juga perlu berhati-hati dengan pasukan Kedah, memandangkan prestasi mereka melonjak naik sejak kebelakangan ini,” jelasnya kepada mStar Online.
Dalam masa sama, Zainal Abidin mengakui perlawanan ini penting bagi mempertahankan trofi juara berada di Pahang.“Kami akan cuba yang terbaik untuk melengkapkan lagi rekod kejayaan Pahang tahun ini selepas menjuarai Piala FA





Tahniah buat Rozita Che Wan dan Zain...


 
            Alhamdulillah. Memang betullah orang kata bahawa anak itu pembawa rezeki. Belum pun dilahirkan, anak sulung Che Ta dan Zain telah pun memberikan rezeki yang tak terhingga kepada pasangan suami isteri ini. Mana tidaknya, Hospital Ampang Puteri telah bersetuju untuk menaja sepenuhnya proses kelahiran anak dalam kandungan Che Ta. Tajaan tersebut termasuk urusan di bilik bersalin, diberikan bilik penginapan serta rawatan dan layanan kelas A secara percuma.

       Kalau beranak di hospital swasta ini memang boleh cecah 5 angka. Lebih-lebih lagi kalau melahirkan anak secara pembedahan. Dengan tajaan daripada Hospital Ampang Puteri ini, sedikit sebanyak pasti dapat menjimatkan belanja Che Ta dan Zain.  Ada orang nak taja macam ini pun pasti tak akan tolak punye  Iyerlah boleh dapat percuma siapa tak nak kan? Memang rezeki anak sungguh..Namun, apa-apa pon tahniah buat Che Ta sebab dapat kurniaan ALLAH yang sangat COMMEELLL...

    Anak ni bila dah besar ni..SOKMO ensemmmm.....


Teori fungsionalisme oleh Auguste Comte..

The Father of Sociologies "AUGUSTE COMTE"

BAPAK SOSIOLOGI DUNIAAuguste Comte dikenal sebagai bapak pendiri aliran positivisme dalam ilmu-ilmu sosial. Auguste Comte lahir pada tanggal 19 Januari 1798 di Montpelir, Prancis. Tahun 1814 ia masuk sekolah politeknik di Paris. Di tempat ini Comte belajar ilmu-ilmu eksak. Selanjutnya untuk melengkapi pelajaran di politeknik, serta untuk memperoleh latar belakang ensiklopedia yang kuat, ia belajar biologi dan sejarah. Selama beberapa tahun Comte menjadi sekretaris seorang bangsawan Perancis, Heri de Saint Simon. Henri de Saint Simon sangat giat dalam bidang yang berhubungan dengan masalah-masalah sosial yang timbul akibat industri yang berkembang pada waktu itu. Ia sangat berpengaruh terhadap pemikiran Comte mengenai masalah sosial.

Auguste Comte dikenal sebagai The Father of Sociology karena sumbangannya dalam memperkenalkan istilah sosiologi dalam bukunya yang berjudul Cours de Philosophy Positive. Beliau berpendapat bahwa sejarah manusia adalah mengikuti satu susunan yang mematuhi hukum tertentu. Evolusi masyarakat akan disertai dengan kemajuan yang mewujudkan perkembangan intelektual. Comte dikenal karena telah memperkenalkan hukum Law of Human Progress.

Dalam bukunya yang berjudul Cours de Philosophy Positive yang terdiri atasa enam jilid, ia mengemukakan pendapatnya tentang perkembangan pikiran manusia yan terdiri dari tiga tahap. Pertama, tahap teologis, yaitu pengetahuan manusia yang didasarkan pada kepercayaan akan adanya penguasa adikorati yang mengatur dan menggerakkan gejala-gejala alam. Kedua, tahap metafisis yaitu pengetahuan manusia mendasar pada konsep-konsep dan prinsip-prinsip abstrak yang menggantikan kedudukan kuasa-kuasa adikodrati. Metafisika merupakan pengetahuan puncak masa ini. Ketiga, tahap positif, yaitu pengetahuan manusia berdasar atas fakta-fakta. Berdasar observasi dan dengan menggunakan rasionya manusia pada tahap positif ini dapat menentukan relasi-relasi persamaan dan atau urutan yang terdapat pada fakta-fakta. Pengetahuan positif adalah pengetahuan yang tertinggi kebenarannya yang dicapai oleh manusia.

Pada akhir hidupnya Comte berusaha untuk membangun agama baru diatas dasar filsafaat positifnya dengan semboyan : cinta sebagai prinsip, teratur sebagai basis, kemajuan sebagai tujuan. Gagasan agama baru itu dituliskan Comte dalam bukunya : Politique Positive ou Traite de Sociologie, Instituant la Religion de l’humanite. Auguste Comte meninggal dunia pada tanggal 5 September 1857.

ANALISA TERHADAP TERHADAP PARAGRAF-PARAGRAF YANG TERDAPAT DALAM KARANGAN DESKRIPSI BERJUDUL “Auguste Comte, Bapak Sosiologi”
Secara keseluruhan, karangan tersebut adalah karangan deskripsi, sebab:
1.Memenuhi karakteristik karangan deskripsi, yaitu mampu membawa pembaca untuk memahami dan menghayati isi wacana sesuai dengan apa yang diungkapkan penulis. Pembaca dibawa oleh penulis untuk mengenali sosok Auguste Comte dengan segenap perjalanan hidupnya.
2.Mengikuti salah satu pola pendekatan deskripsi yaitu pendekata ekspositoris, yaitu pendekatan yang mengusahakan agar deskripsi yang dibuat sesuai dengan kondisi yang sebenarnya. Karangan diatas berisikan daftar detail tentan Auguste Comte secara lengkap.
3.Merupakan salah satu jenis/macam deskripsi yaitu deskripsi orang dan deskripsi gagsan tokoh yang sedang dibahas.er of Socilogies.

        Secara umumya Aguste Comte telah mengasaskan teori fungsionalis ini tetapi teori ini lebih digunakan oleh Herbert Spencer. 


         Fungsionalisme struktural adalah sebuah sudut pandang luas dalam sosiologi dan antropologi yang berupaya menafsirkan masyarakat sebagai sebuah struktur dengan bagian-bagian yang saling berhubungan. Fungsionalisme menafsirkan masyarakat secara keseluruhan dalam hal fungsi dari elemen-elemen konstituennya; terutama norma, adat, tradisi dan institusi. Sebuah analogi umum yang dipopulerkan Herbert Spencer menampilkan bagian-bagian masyarakat ini sebagai "organ" yang bekerja demi berfungsinya seluruh "badan" secara wajar. Dalam arti paling mendasar, istilah ini menekankan "upaya untuk menghubungkan, sebisa mungkin, dengan setiap fitur, adat, atau praktik, dampaknya terhadap berfungsinya suatu sistem yang stabil dan kohesif." Bagi Talcott Parsons, "fungsionalisme struktural" mendeskripsikan suatu tahap tertentu dalam pengembangan metodologis ilmu sosial, bukan sebuah mazhab pemikiran.

Fungsionalisme adalah sebuah studi tentang operasi mental, mempelajari fungsi-fungsi kesadaran dalam menjembatani antara kebutuhan manusia dan lingkungannya. Fungsionalisme menekankan pada totalitas dalam hubungan pikiran and perilaku. Dengan demikian, hubungan antar manusia dengan lingkungannya merupakan bentuk manifestasi dari pikiran dan perilaku.
Dalam salah satu bentuknya, fungsionalisme yang diterangkan oleh David Kaplan dan Robert A. Manners dalam Teori Budaya, adalah penekanan dominan dalam studi antropologi khususnya penelitian etnografis, selama beberapa dasawarsa silam. Dalam fungsionalisme ada kaidah yang bersifat mendasar bagi suatu antropologi yang berorientasi pada teori, yakni diktum metodologis bahwa kita harus mengeksplorasi sistem sistemik budaya. Artinya, kita harus mengetahui bagaimana perkaitan antara institusi-institusi atau struktur-struktur suatu masyarakat sehingga membentuk suatu sistem yang bulat. Kemungkinan lain ialah memandang budaya sebagai sehimpun ciri yang berdiri sendiri, khas dan tanpa kaitan, yang muncul disana-sini karena kebetulan historis (Kaplan & Manners, 2002).
Dalam tafsir fungsionalis, fungsionalisme adalah metodologi untuk mengeksplorasi saling ketergantungan. Di samping itu para fungsionalis juga menyatakan bahwa fungsionalisme merupakan teori tentang proses kultural.
Fungsionalisme sebagai perspektif teoretik dalam antropologi bertumpu pada analogi dengan organisme. Artinya, ia membawa kita memikirkan sistem sosial-budaya sebagai semacam organisme, yang bagian-bagiannya tidak hanya saling berhubungan melainkan juga memberikan andil bagi pemeliharaan, stabilitas, dan kelestarian hidup organisme itu. dengan demikian dasar semua penjelasan fungsional ialah asumsi (terbuka atau tersirat) bahwa semua sistem budaya memiliki syarat-syarat fungsional tertentu untuk memungkinkan eksistensinya. Jadi, sistem budaya memiliki kebutuhan yang semuanya harus dipenuhi agar sistem itu dapat hidup.
Aliran fungsionalisme menganggap bahwa untuk melakukan sebuah tindakan atau lakuan diperlukan sebuah prosedur berpikir, cukup kompleks, dan jangka panjang. Terhadap apa-apa yang akan dilakukan tersebut, sudah memiliki kerangka berpikir. Aliran ini sangat melihat adanya faktor internal dan eksternal atas diri orangnya. Pendapat-pandapat tersebut sudah sejalan dengan pendapat para tokoh.
Nama lengkap Auguste Comte adalah Isidore Auguste Marie Francois Xavier. Beliau adalah filsuf dan ilmuwan sosial terkemuka yang sangat berjasa dalam perkembangan ilmu kemasyarakatan atau sosiologi. Comte lahir di kota Montpellier di Perancis selatan dari keluarga kelas menengah konservatif. Comte menerima didikan ilmiah yang baik di Ecole Polythecnique di Paris, sebuah pusat pendidikan berhaluan liberal.

Comte mencetuskan suatu  sistem ilmiah yang kemudian melahirkan ilmu pengetahuan baru, yaitu sosiologi. Pandangan Comte atas sosiologi sangat pragmatis. Ia berpendapat bahwa sesungguhnya analisis untuk membedakan "statika" dan "dinamika" sosial , serta analisa masyarakat sebagai suatu sistem yang saling tergantung haruslah didasarkan pada konsensus. Paradigma Fungsionalis dan paradigma ilmiah alamiah yang dirumuskan oleh Comte tetap memberi warna menonjol dalam sosiologi saat ini.

Auguste Comte dengan bukunya "Course de Philosophie Positive" menerangkan bahwa pendekatan-pendekatan umum untuk mempelajari masyarakat harus melalui urutan-urutan tertentu yang kemudian akan sampai pada tahap akhir yaitu tahap ilmiah.

Auguste Comte disebut sebagai Bapak Sosiologi karena dialah yang pertama kali memakai istilah sosiologi dan mengkaji sosiologi secara sistematis, sehingga ilmu tersebut melepaskan diri dari filsafat dan berdiri sendiri sejak pertengahan abad ke-19 (1856).
- See more at: http://gudang-biografi.blogspot.com/2010/03/biografi-auguste-comte-1798-1857-bapak.html#sthash.R4QTU6rk.dpuf
Nama lengkap Auguste Comte adalah Isidore Auguste Marie Francois Xavier. Beliau adalah filsuf dan ilmuwan sosial terkemuka yang sangat berjasa dalam perkembangan ilmu kemasyarakatan atau sosiologi. Comte lahir di kota Montpellier di Perancis selatan dari keluarga kelas menengah konservatif. Comte menerima didikan ilmiah yang baik di Ecole Polythecnique di Paris, sebuah pusat pendidikan berhaluan liberal.

Comte mencetuskan suatu  sistem ilmiah yang kemudian melahirkan ilmu pengetahuan baru, yaitu sosiologi. Pandangan Comte atas sosiologi sangat pragmatis. Ia berpendapat bahwa sesungguhnya analisis untuk membedakan "statika" dan "dinamika" sosial , serta analisa masyarakat sebagai suatu sistem yang saling tergantung haruslah didasarkan pada konsensus. Paradigma Fungsionalis dan paradigma ilmiah alamiah yang dirumuskan oleh Comte tetap memberi warna menonjol dalam sosiologi saat ini.

Auguste Comte dengan bukunya "Course de Philosophie Positive" menerangkan bahwa pendekatan-pendekatan umum untuk mempelajari masyarakat harus melalui urutan-urutan tertentu yang kemudian akan sampai pada tahap akhir yaitu tahap ilmiah.

Auguste Comte disebut sebagai Bapak Sosiologi karena dialah yang pertama kali memakai istilah sosiologi dan mengkaji sosiologi secara sistematis, sehingga ilmu tersebut melepaskan diri dari filsafat dan berdiri sendiri sejak pertengahan abad ke-19 (1856).
- See more at: http://gudang-biografi.blogspot.com/2010/03/biografi-auguste-comte-1798-1857-bapak.html#sthash.R4QTU6rk.dpuf

Teori Karl Marx pembelajaran SOSIOLOGI DAN ANTROPOLOGI..

Biodata 
Nama:   Karl Heinrich Marx 
Tarikh lahir: 5 May 1818 
Tarikh kematian:  14 March 1883 
    
             Walaupun Marx menangani banyak isu sepanjang kerjayanya sebagai pemberita dan ahli falsafah, dia paling dikenali kerana analisa sejarahnya dari segi pertelingkahan golongan kelas, diringkaskan dalam dakwaannya bahawa, "Kepentingan kapitalis dan pekerja bergaji bersetentangan sesama sendiri."[1] Tulisannya membentuk asas kepada pergerakan komunis dan sosialis.Teori perubahan social dan budaya Karl Marx yang merumuskan bahwa perubahan social dan budaya sebagai produk dari sebuah produksi (materialism), sedangkan Max weber lebih pada system gagasan, system pengetahuan, system kepercayaan yang justru menjadi sebab perubahan. Jika dua pandangan itu digunakan sebagai asas dalam pengembangan program Pendidikan Nonformal, akan memberikan dampak untung dan rugi, secara literature hal tersebut disebabkan oleh:

                 Walaupun Marx menulis tentang banyak hal semasa hidupnya, ia paling terkenal atas analisisnya terhadap sejarah, terutama mengenai pertentangan kelas, yang dapat diringkas sebagai "Sejarah dari berbagai masyarakat hingga saat ini pada dasarnya adalah sejarah tentang pertentangan kelas", sebagaimana yang tertulis dalam kalimat pembuka dari Manifesto Komunis.

Menurut Douglas (1973), mikrososiologi mempelajari situasi sedangkan makrososiologi mempelajari struktur. George C. Homans yang mempelajari mikrososiologi mengaitkan struktur dengan perilaku sosial elementer dalam hubungan sosial sehari-hari, sedangkan Gerhard Lenski lebih menekankan pada struktur masyarakat yang diarahkan oleh kecenderungan jangka panjang yang menandai sejarah. Talcott Parsons yang bekerja pada ranah makrososiologi menilai struktur sebagai kesalingterkaitan antar manusia dalam suatu sistem sosial. Coleman melihat struktur sebagai pola hubungan antar manusia dan antar kelompok manusia atau masyarakat. Kornblum (1988) menyatakan struktur merupakan pola perilaku berulang yang menciptakan hubungan antar individu dan antar kelompok dalam masyarakat.
Mengacu pada pengertian struktur sosial menurut Kornblum yang menekankan pada pola perilaku yang berulang, maka konsep dasar dalam pembahasan struktur adalah adanya perilaku individu atau kelompok. Perilaku sendiri merupakan hasil interaksi individu dengan lingkungannya yang didalamnya terdapat proses komunikasi idea dan negosiasi.
                
          Pembahasan mengenai struktur sosial oleh Ralph Linton dikenal adanya dua konsep yaitu status dan peran. Status merupakan suatu kumpulan hak dan kewajiban, sedangkan peran adalah aspek dinamis dari sebuah status. Menurut Linton (1967), seseorang menjalankan peran ketika ia menjalankan hak dan kewajiban yang merupakan statusnya. Tipologi lain yang dikenalkan oleh Linton adalah pembagian status menjadi status yang diperoleh (ascribed status) dan status yang diraih (achieved status).
Status yang diperoleh adalah status yang diberikan kepada individu tanpa memandang kemampuan atau perbedaan antar individu yang dibawa sejak lahir. Sedangkan status yang diraih didefinisikan sebagai status yang memerlukan kualitas tertentu. Status seperti ini tidak diberikan pada individu sejak ia lahir, melainkan harus diraih melalui persaingan atau usaha pribadi.

Social inequality merupakan konsep dasar yang menyusun pembagian suatu struktur sosial menjadi beberapa bagian atau lapisan yang saling berkait. Konsep ini memberikan gambaran bahwa dalam suatu struktur sosial ada ketidaksamaan posisi sosial antar individu di dalamnya. Terdapat tiga dimensi dimana suatu masyarakat terbagi dalam suatu susunan atau stratifikasi, yaitu kelas, status dan kekuasaan. Konsep kelas, status dan kekuasaan merupakan pandangan yang disampaikan oleh Max Weber (Beteille, 1970).

Kelas dalam pandangan Weber merupakan sekelompok orang yang menempati kedudukan yang sama dalam proses produksi, distribusi maupun perdagangan. Pandangan Weber melengkapi pandangan Marx yang menyatakan kelas hanya didasarkan pada penguasaan modal, namun juga meliputi kesempatan dalam meraih keuntungan dalam pasar komoditas dan tenaga kerja. Keduanya menyatakan kelas sebagai kedudukan seseorang dalam hierarkhi ekonomi. Sedangkan status oleh Weber lebih ditekankan pada gaya hidup atau pola konsumsi. Namun demikian status juga dipengaruhi oleh banyak faktor, seperti ras, usia dan agama (Beteille, 1970).