Saturday, 13 December 2014
Kepentingan E-social sciences
Kepentingan e-social science
E-social science ialah satu perkembangan yang lebih terkini bersempena dengan perkembangan yang lebih luas dalam sains dengan menggunakan Grid Computing dan teknologi maklumat yang lain bagi mengumpul, memproses, mengintegrasi, berkongsi dan menyebarkan data sosial dan tingkah laku. Dalam sains sosial, ICT digunakan untuk tujuan pemprosesan data seperti menyimpan, memindah, melihat dan mendapatkan maklumat tanpa mengira tempat dan masa.
Menurut Brundell etc al Zouf, e-sosial science membantu memudahkan penyelidik untuk menyelaraskan dan memainkan semula rekod digital dan dapat memudahkan analisis data pelbagai sumber secara serentak. . E-sosial science semakin penting dalam penyelidikan dalam sains sosial kerana membantu memudahkan penyelidik untuk pengumpulan data, penyimpanan data, carian, dapatan, visualisasi, analisis tahap yang lebih tinggi dan meringkaskan data mentah melalui jadual, graf rajah dan sebagainya.
Kaedah saintifik e-social science
Penyelidikan sains sosial mementingkan kaedah yang saintifik dan sistematik dalam kutipan data. Awal hujung abad ke-18 dan awal abad ke-19, teknologi mula kian berkembang pesat. Hal ini membuatkan para pengkaji mula menggunakan bantuan ICT bagi mengukuhkan data yang dikumpulkan. Ini kerana segala kajian yang dilakukan oleh para pengkaji mula dipersoalkan kesahihan bukti dan data yang diperolehi.
Antara teknologi yang digunakan dalam penyelidikan sains sosial ialah seperti kamera iaitu membantu menangkap gambar tentang orang atau situasi tempat yang dikaji sebagai bukti sample yang dikaji. Selain itu, perakam suara/audio-ulang tayang video yang direkod untuk penelitian secara terperinci dalam transkripsi. Pada masa sekarang, Ict membantu pengkaji untuk menganalisis hasil data dengan menggunakan sistem SPSS, membuat carta pai dan analisis melalui graf. Selain itu, penggunaan ICT membantu penyelidik dalam sains sosial untuk mendapatkan sesuatu maklumat yang dikaji. Sebagai contoh, penyelidik hanya perlu menyediakan soalan temubual berstruktur dan menyuruh individu yang dikaji untuk menjawab soalan yang dibuatnya hanya di dalam komputer. Penggunaan ICT semakin berkembang pesat dalam penyelidikan sains sosial sehingga sekarang. ICT memudahkan penyelidik untuk menjalankan kaedah pemungutan data dengan lebih saintifik terhadap setiap data yang diperolehi.
K-society atau dikenali k-masyarakat, merupakan salah satu matlamat utama Wawasan 2020 iaitu menekankan keperluan melahirkan masyarakat bermaklumat serta dapat merapatkan jurang antara kaum di Malaysia . NITC (Majlis Teknologi Maklumat Kebangsaan) berhasrat mencapai matlamat itu dengan melahirkan k-masyarakat menjelang tahun 2020. Menurut Dr. Raslan Ahmad iaitu Setiausaha Kerja NITC, Ia sebenarnya merangkumi aspek ekonomi dan social untuk melihat keberkesanan pembangunannya. Nilai kedua-dua aspek ini sewajarnya dipupuk di kalangan rakyat negara ini dalam mengharungi cabaran sektor Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT).
Terdapat beberapa peringkat tertentu yang perlu dilalui untuk mencapai tahap k-masyarakat, menjelang tahun 2020.Tahap pertama ialah melahirkan masyarakat bermaklumat. Asas-asasnya ialah kegiatan aktiviti yang menjurus ke arah aktiviti pengumpulan dan pemprosesan maklumat. Tahap seterusnya ialah masyarakat berpengetahuan, hasil penggunaan maklumat tersebut. Bagaimanapun, data, maklumat dan pengetahuan merupakan komponen baru dalam proses kelahiran masyarakat berpengetahuan dan bermaklumat. Tiga program iaitu pembangunan insan, pembangunan info struktur yang merangkumi bidang fizikal dan bukan fizikal, dan pembangunan kandungan dan aplikasi disediakan untuk kegunaan sektor-sektor yang tidak diliputi secara langsung oleh insentif MSC.
Antara projek yang dijalankan oleh kerajaan untuk mewujudkan k-masyarakat ialah dengan menambah penawaran tenaga berkemahiran tinggi dan berpengetahuan ICT melalui institusi-institusi pengajian seperti Malaysia Multimedia University (MMU), menambah peluang pendidikan dan latihan berkualiti. Kerajaan telah menyediakan dana kepada pelajar atau individu yang mahu menyambung pelajaran samaada di IPTA mahupun IPTS. Seterusnya projek yang dijalankan ialah meningkatkan sistem penyampaian pendidikan dan latihan dengan menambahbaik prasarana di sekolah mahupun institusi pengajian dan projek yang terakhir ialah menggalakkan pembelajaran sepanjang hayat.
K-ekonomi dikenali sebagai Ekonomi Berasaskan Pengetahuan dijalankan bertujuan mempercepatkan pembangunan Negara kepada ekonomi yang berasaskan pengetahuan demi mencapai matlamat Wawasan 2020. K-ekonomi ialah suatu proses pengeluaran, penggunaan, promosi, dan pengagihan barang-barang dan perkhidmatan berdasarkan kepada ilmu pengetahuan, informasi, komunikasi, dan teknologi (ICT). Kerajaan telah mewujudkan 5 buah Bandar ICT iaitu Menara Kuala Lumpur (1996), Taman Teknologi Malaysia (1996), UPM-MTDC (1997), KLCC (1997) dan Cyberjaya (1998) supaya merancakkan lagi k-ekonomi. Kerajaan juga telah mewujudkan Pelan Induk Ekonomi Berasaskan Pengetahuan bagi merealisasikan visi k-ekonomi. Pelan ini menyediakan rangka strategik tentang perubahan kepada asas ekonomi iaitu menggalakkan dan membangunkan sumber manusia k-ekonomi, menubuhkan institusi untuk memacu k-ekonomi, membangunkan insentif, infrastruktur, dan infrostruktur untuk k-ekonomi, meningkatkan keupayaan sains dan teknologi untuk k-ekonomi, menjadikan sebagai sector swasta sebagai pemacu k-ekonomi, mengubah sektor awam kepada perkhidmatan awam k-ekonomi dan merapatkan jurang pengetahuan dan digital.
Dalam melahirkan masyarakat kelas pertama yang berilmu dan pengetahuan, kerajaan telah mewujudkan e-learning untuk memudahkan masyarakat menuntut ilmu berkonsepkan pembelajaran sepanjang hayat.
E-learning secara umumnya ialah menggunakan teknologi ICT dalam pembelajaran. Dasar Pembangunan Negara dalam RMK 8 (2001 – 2005) menegaskan kepentingan membangunkan dan memperluaskan penggunaan teknologi maklumat dalam pembangunan pendidikan. Langkah ini bertujuan merancakkan pertumbuhan, melatih profesional, meningkatkan produktiviti, memodenkan pengurusan teknologi maklumat dan pengetahuan, mengurangi jurang digital, dan mempastikan semua rakyat mendapat manfaat daripada ICT. Sektor pendidikan menjadi agen perubahan bagi mempertingkatkan kemahiran penggunaan ICT dalam kalangan generasi muda. Keperluan terhadap penggunaan ICT dalam pendidikan amat dirasai kerana ICT telah menjadikan dunia pendidikan sebagai hak milik pelbagai lapisan masyarakat di mana pelbagai maklumat dan sumber pendidikan dapat dicapai walau di mana jua berada. ICT dalam pendidikan merujuk kepada penggunaan perkakasan dan perisian komputer yang diintegrasikan dengan multimedia dan internet yang diaplikasi dan digunakan secara langsung dalam proses pengajaran dan pembelajaran dalam institusi pendidikan khususnya di sekolah. Multimedia merupakan pelbagai media yang digunakan untuk menyalurkan maklumat kepada orang ramai yang merangkumi teks, grafik, audio, video, dan animasi.
Pengaruh dan kemajuan era ICT mencetuskan inovasi dalam pengurusan pendidikan, penilaian, serta pengajaran dan pembelajaran.Antara kelebihan penggunaan e-learning ialah memudah dan mempercepatkan proses pengajaran dan pembelajaran. Hal ini kerana, pelajar dapat memahami sesuatu isu yang dipelajari. Penggunaan teks sama ada dalam bentuk perkataan atau nombor menimbulkan masalah bagaimana untuk menerangkan bahagian-bahagian yang sukar untuk diterangkan atau difahami melalui penggunaan teks. Maka penggunaan multimedia dapat memudahkan pelajar memahami konsep yang abstrak dengan bantuan adunan elemen-elemen teks, audio,video, animasi, dan grafik.
Selain tu, konsep e-learning juga dapat membentuk jaringan komunikasi yang efektif, cepat dan mudah. Melalui ICT pelbagai bentuk maklumat dapat disampaikan dengan berkesan dan menarik. Penggunaan grafik, ilustrasi, dan apa bentuk gambar rajah yang digunakan dapat meningkatkan keberkesanan dalam pembelajaran. Tambahan pula penggunaan pelbagai media seperti audio, video dan animasi yang dinamik dapat meyampaikan maklumat dengan lebih efektif lagi bila diadunkan dengan teks dan grafik. Penggunaan ICT sebagai alat komunikasi merupakan serampang dua mata dalam perkongsian maklumat dan komunikasi. ICT membolehkan murid dan guru daripada lokasi yang berbeza menghantar, menerima dan berkongsi maklumat dalam pelbagai bentuk elemen multimedia. Hal ini akan mewujudkan hubungan kerja berpasukan dalam kalangan murid di samping memantapkan kemahiran berkomunikasi. Penilaian boleh dijalankan oleh guru secara individu dan kumpulan, perbincangan akan dibuat selepas hasil tugasan dibentangkan di dalam kelas. Hal ini akan menggalakkan percambahan pemikiran dan memantapkan kemahiran berfikir serta komunikasi murid-murid. Baru-baru ini, Universiti Malaysia Sabah juga turut meningkatkan sistem E-learning di kampusnya melalui perjanjian yang ditemetrai bersama MAMPU dalam Pelan Strategi Teknologi Maklumat dan Komunikasi(PSTICT) untuk meningkatkan lagi sistem penyampaian yang bermutu dan lebih berkesan melalui penggunaan ICT.
Brad Pitts bimbang anak-anak melukis TATU
Angelina Jolie dan Brad Pitts dikelilingi anak-anak pada majlis
Angelina Jolie dan Brad Pitts dikelilingi anak-anak pada majlis perkahwinan mereka yang berlangsung di Perancis, baru-baru ini. – AGENSI
LOS ANGELES - Aktres, Angelina Jolie mendedahkan suaminya, Brad Pitts melahirkan rasa bimbang selepas anak-anaknya bertanyakan mengenai tatu yang dilukis di badannya, baru-baru ini.
Laman web femalefirst.co.uk melaporkan Pitts merasa tidak selesa selepas anak perempuan mereka, Vivienne, 6; Shiloh, 8; dan Zahra, 9; sering bertanyakan untuk membuat perkara sama seperti ibu mereka. Jolie yang memiliki beberapa tatu di badannya menjelaskan, anak-anak sering bertanya mengenai tatu yang terdapat di badannya dan mahu melakukan perkara yang sama. “Bagi sesetengah lelaki, mereka akan merasa tercabar apabila anak-anak perempuan mahu memiliki tatu tetapi Pitts mampu mengatasi dan merasakan soalan anak-anak itu tidak salah,” ujar aktres jelita berusia 39 tahun itu.
Bagaimanapun pasangan yang juga memiliki tiga anak lelaki iaitu Knox, Pax dan Maddox itu memberi kebebasan kepada anak-anak untuk memilih kerjaya masing-masing pada masa hadapan. “Kami sering memberitahu anak-anak, jika mereka mahu menjadi selebriti dan terlibat dalam dunia hiburan, mereka boleh melakukannya tetapi dalam masa yang sama, mereka harus memiliki kerjaya tetap yang lain. “Saya berharap mereka menceburi bidang lain dan saya turut menyimpan hasrat agar anak-anak kami menyertai bidang seperti penulis, ahli politik dan juga aktivis.
Katanya lagi, anak-anak mempunyai keinginan sendiri dan mereka tidak perlu mengikut jejak orang tua mereka yang menjadi selebriti, sebaliknya bebas melakukan apa sahaja,” ujar bintang filem Maleficent itu kepada Radio Times baru-baru ini. -
Laman web femalefirst.co.uk melaporkan Pitts merasa tidak selesa selepas anak perempuan mereka, Vivienne, 6; Shiloh, 8; dan Zahra, 9; sering bertanyakan untuk membuat perkara sama seperti ibu mereka. Jolie yang memiliki beberapa tatu di badannya menjelaskan, anak-anak sering bertanya mengenai tatu yang terdapat di badannya dan mahu melakukan perkara yang sama. “Bagi sesetengah lelaki, mereka akan merasa tercabar apabila anak-anak perempuan mahu memiliki tatu tetapi Pitts mampu mengatasi dan merasakan soalan anak-anak itu tidak salah,” ujar aktres jelita berusia 39 tahun itu.
Bagaimanapun pasangan yang juga memiliki tiga anak lelaki iaitu Knox, Pax dan Maddox itu memberi kebebasan kepada anak-anak untuk memilih kerjaya masing-masing pada masa hadapan. “Kami sering memberitahu anak-anak, jika mereka mahu menjadi selebriti dan terlibat dalam dunia hiburan, mereka boleh melakukannya tetapi dalam masa yang sama, mereka harus memiliki kerjaya tetap yang lain. “Saya berharap mereka menceburi bidang lain dan saya turut menyimpan hasrat agar anak-anak kami menyertai bidang seperti penulis, ahli politik dan juga aktivis.
Katanya lagi, anak-anak mempunyai keinginan sendiri dan mereka tidak perlu mengikut jejak orang tua mereka yang menjadi selebriti, sebaliknya bebas melakukan apa sahaja,” ujar bintang filem Maleficent itu kepada Radio Times baru-baru ini. -
UNIVERSITI SAINS MALAYSIA ungguli pentas akhir hoki...
Dua pasukan hoki dari Universiti Sains Malaysia (USM) mengungguli pentas akhir kategori liga perdana Pesta Hoki USM - Penang International edisi ke-41 yang berkesudahan menyaksikan USM Nibong Tebal (NT) menjuarai kategori utama selepas menewaskan Kelab Sukan Staf USM (KSS USM) dengan jaringan 3-1.
Turut hadir pada kejohanan yang menjadi tumpuan peminat-peminat hoki di rantau Asia itu ialah Raja Permaisuri Perak, Tuanku Zara Salim, Pro-Canselor USM, Tan Sri Datuk Mustafa Mansur, Timbalan Naib Canselor Bahagian Hal Ehwal dan Pembangunan Pelajar, Profesor Dr. Adnan Hussein dan pegawai-pegawai utama universiti. Sementara itu, Adnan dalam ucapannya berkata, USM sentiasa memberikan pengupayaan kepada mahasiswanya untuk melibatkan diri dalam mengelolakan aktiviti kampus dengan sepenuh kebebasan.
Katanya, pelajar diberi peluang melakukan apa jua aktiviti dengan kreativiti masing-masing dalam usaha universiti menyediakan mereka menjadi pemimpin yang berwibawa pada masa hadapan. “Pesta hoki adalah antara komitmen dan kesungguhan jitu yang ditunjukkan oleh mahasiswa, sehingga jenamanya berkembang dan dikenali merentasi sempadan negara,” katanya. Tambahnya lagi, pada tahun ini, sebanyak lima buah negara telah menghantar lebih daripada 30 pasukan, antaranya Pakistan, India, Sri Lanka, Thailand dan juga Taiwan.
Pesta Hoki USM - Penang International edisi ke-41 itu merupakan satu-satunya karnival hoki yang telah empat kali diiktiraf sebagai kejohanan hoki yang terbesar dan ‘The Longest Non-Stop Hockey Tournament’ di Malaysia dalam Malaysian Book of Records. Kejohanan yang turut memperlihatkan bakat-bakat muda sukan hoki negara ini juga menggunakan Our Passion, Our Game, Our Legacy sebagai tema dengan menawarkan pelbagai kategori termasuk Lelaki Terbuka, Wanita Terbuka, IPT Terbuka, Lelaki Junior Bawah 18, Perempuan Junior Bawah 18, Lelaki Bawah 12 dan 15 serta Perempuan Bawah 12 dan 15. – www.usm.my
Turut hadir pada kejohanan yang menjadi tumpuan peminat-peminat hoki di rantau Asia itu ialah Raja Permaisuri Perak, Tuanku Zara Salim, Pro-Canselor USM, Tan Sri Datuk Mustafa Mansur, Timbalan Naib Canselor Bahagian Hal Ehwal dan Pembangunan Pelajar, Profesor Dr. Adnan Hussein dan pegawai-pegawai utama universiti. Sementara itu, Adnan dalam ucapannya berkata, USM sentiasa memberikan pengupayaan kepada mahasiswanya untuk melibatkan diri dalam mengelolakan aktiviti kampus dengan sepenuh kebebasan.
Katanya, pelajar diberi peluang melakukan apa jua aktiviti dengan kreativiti masing-masing dalam usaha universiti menyediakan mereka menjadi pemimpin yang berwibawa pada masa hadapan. “Pesta hoki adalah antara komitmen dan kesungguhan jitu yang ditunjukkan oleh mahasiswa, sehingga jenamanya berkembang dan dikenali merentasi sempadan negara,” katanya. Tambahnya lagi, pada tahun ini, sebanyak lima buah negara telah menghantar lebih daripada 30 pasukan, antaranya Pakistan, India, Sri Lanka, Thailand dan juga Taiwan.
Pesta Hoki USM - Penang International edisi ke-41 itu merupakan satu-satunya karnival hoki yang telah empat kali diiktiraf sebagai kejohanan hoki yang terbesar dan ‘The Longest Non-Stop Hockey Tournament’ di Malaysia dalam Malaysian Book of Records. Kejohanan yang turut memperlihatkan bakat-bakat muda sukan hoki negara ini juga menggunakan Our Passion, Our Game, Our Legacy sebagai tema dengan menawarkan pelbagai kategori termasuk Lelaki Terbuka, Wanita Terbuka, IPT Terbuka, Lelaki Junior Bawah 18, Perempuan Junior Bawah 18, Lelaki Bawah 12 dan 15 serta Perempuan Bawah 12 dan 15. – www.usm.my
Tarikan baharu di Johor Bharu- TAMAN ANGRY BIRDS DI KOMTAR
Menceritakan lebih lanjut tentang taman aktiviti itu, Yusaini memberitahu, pelbagai aktiviti terutamanya melibatkan senaman selain permainan interaktif yang mampu menguji minda kanak-kanak disediakan di situ.
Selain itu, aktiviti yang ditawarkan di taman tersebut yang memerlukan pengunjung membuka kasut dan menyarung stokin juga boleh dinikmati golongan remaja serta dewasa yang meminati pelbagai karakter Angry Birds.
“Apa yang penting, taman aktiviti ini dibangunkan untuk memastikan setiap permainan yang disediakan mampu memberi kepuasan kepada pengunjung dan pada masa yang sama menerapkan ciri-ciri pembelajaran.
“Taman Aktiviti Angry Birds ini juga menyediakan persekitaran untuk seisi keluarga berinteraksi dan berkongsi pengalaman yang menyeronokkan serta mengeratkan hubungan kekeluargaan,” katanya. Beliau berkata, antara permainan yang ditawarkan di taman aktiviti itu adalah ‘Classic Tower Play’ yang melibatkan pembinaan struktur menara dan Anti-Gravity Trampolines yang membabitkan aktiviti senaman. Di taman aktiviti berkenaan juga, tambahnya, turut terdapat ruang-ruang yang menayangkan tentang Angry Birds selain kawasan rehat dan santai untuk ibu bapa di tingkat satu sambil memantau pergerakan anak-anak mereka. “Aktiviti lain yang boleh dinikmati pengunjung ialah ‘Spinning Time Machine’, ‘Air Parkour Track’, ‘Lazer Bird Scoot’, Go Kart Track Testing’, ‘Space Drop Airbag’ dan ruang mini untuk bermain futsal dan bola sepak,” katanya.
Mengulas perkembangan taman aktiviti itu, Yusaini memberitahu, pihaknya menyasarkan seramai 150,000 hingga 200,000 pengunjung pada tahun pertama pembukaannya dan yakin jumlah tersebut mampu dicapai. Keyakinan itu berdasarkan sambutan yang diterima sejak mula dibuka dan percaya Taman Aktiviti Angry Birds tersebut mampu menjadi lokasi tumpuan pelancong dalam dan luar negara. Sementara itu, Pengarah Jualan dan Hubungan Rovio, Jonna Nummela berkata, pihaknya amat berbesar hati untuk menjalin kerjasama dan terlibat dalam pembangunan taman aktiviti pertama menggunakan karakter Angry Birds di rantau ini.
“Kami bangga kerana dapat membawa Angry Birds ke dunia nyata di Asia Tenggara dengan kerjasama Damansara Assets yang direalisasikan dengan komitmen tinggi mereka menjayakan projek ini sejak mula lagi. “Justeru, kami di Rovio berharap taman aktiviti ini dapat memberi keceriaan kepada peminat Angry Birds selain menjadi tempat berkumpul dan merapatkan hubungan kekeluargaan di sini,” katanya. -
“Taman Aktiviti Angry Birds ini juga menyediakan persekitaran untuk seisi keluarga berinteraksi dan berkongsi pengalaman yang menyeronokkan serta mengeratkan hubungan kekeluargaan,” katanya. Beliau berkata, antara permainan yang ditawarkan di taman aktiviti itu adalah ‘Classic Tower Play’ yang melibatkan pembinaan struktur menara dan Anti-Gravity Trampolines yang membabitkan aktiviti senaman. Di taman aktiviti berkenaan juga, tambahnya, turut terdapat ruang-ruang yang menayangkan tentang Angry Birds selain kawasan rehat dan santai untuk ibu bapa di tingkat satu sambil memantau pergerakan anak-anak mereka. “Aktiviti lain yang boleh dinikmati pengunjung ialah ‘Spinning Time Machine’, ‘Air Parkour Track’, ‘Lazer Bird Scoot’, Go Kart Track Testing’, ‘Space Drop Airbag’ dan ruang mini untuk bermain futsal dan bola sepak,” katanya.
Mengulas perkembangan taman aktiviti itu, Yusaini memberitahu, pihaknya menyasarkan seramai 150,000 hingga 200,000 pengunjung pada tahun pertama pembukaannya dan yakin jumlah tersebut mampu dicapai. Keyakinan itu berdasarkan sambutan yang diterima sejak mula dibuka dan percaya Taman Aktiviti Angry Birds tersebut mampu menjadi lokasi tumpuan pelancong dalam dan luar negara. Sementara itu, Pengarah Jualan dan Hubungan Rovio, Jonna Nummela berkata, pihaknya amat berbesar hati untuk menjalin kerjasama dan terlibat dalam pembangunan taman aktiviti pertama menggunakan karakter Angry Birds di rantau ini.
“Kami bangga kerana dapat membawa Angry Birds ke dunia nyata di Asia Tenggara dengan kerjasama Damansara Assets yang direalisasikan dengan komitmen tinggi mereka menjayakan projek ini sejak mula lagi. “Justeru, kami di Rovio berharap taman aktiviti ini dapat memberi keceriaan kepada peminat Angry Birds selain menjadi tempat berkumpul dan merapatkan hubungan kekeluargaan di sini,” katanya. -
Subscribe to:
Posts (Atom)